نکات رفتار حرفهای رانندگان عضو با مسافران
- راننده با تجربه با اخلاق حرفهای و نحوه برخورد با مسافر آشنا هست و بهتر از هر کسی میدانند که رانندگی یک رفتار اجتماعی است و رعایت رفتار حرفهای تجربه خوشایندی برای مسافران ایجاد میکند. در این مطلب برخی نکات مهم که باعث میشود تعامل و ارتباط بهتری با مسافرانمان داشته باشیم را با هم مرور میکنیم.
- پس از دریافت سرویس ، در وقت مناسب طی تماس تلفنی با مسافر ، هماهنگی لازم جهت تایید آدرس محل سوار شدن و ساعت حرکت را به عمل آورید . هر گونه تغییر احتمالی اعلام شده توسط مسافر را به اطلاع پشتیبانی برسانید.
- با در نظر گرفتن ترافیک احتمالی مسیر و مدت زمان رسیدن به مبدا سفر قبل از ساعت تعیین شده در محل سوار شدن مسافرحاضر شده و حضور خود را به مسافر طی تماس و به پشتیبانی با ارسال پیام اعلام بفرمائید.حتما حضور در محل آدرس و شروع و پایان سرویس را به وقتش طی متنی اعلام کنید تا کارهای بایسته در سیستم انجام شود.
- حتما سلامت فنی کلیه سیستمهای ایمنی و رفاهی اتومبیل را چک کرده و از سلامتشان اطمینان حاصل نمائید. از بکارگیری کولر و بخاری ( بنا به فصل و وقت نیاز ) و سیستم تهویه در طول سفر دریغ ننمائید . لطفا رفاه و خواسته مسافر را در نظر بگیرید. همراه داشتن زنجیر چرخ و دیگر لوازم ایمنی در فصل و ایام مورد نیاز الزامی است.
بیمه و سایر مدارک ماشین و رانندگی را چک کنید و از معتبر بودن و همراه داشتن آنها مطمئن باشید.
- نکته مهم 1 :
با توجه به الزام داشتن بیمه ثالث مرتبط با کاربری خودرو، چنانچه اتومبیل شما فاقد بیمه ثالث مرتبط است (مسافربر برون شهری) نیاز است به منظور کنترل پیامدهای ناشی از حوادث ناگوار (خدای ناکرده) در اسرع وقت نسبت به تغییر وضعیت بیمه خودروی خود اقدام نمائید . (قابل توجه بلاخص رانندگان خودروهای شخصی ) - نکته مهم 2:
رانندگان تاکسی پلاک ع موظف به دریافت صورت وضعیت معتبر از یکی از دفاتر شرکتهای مسافربری و وارد کردن اسامی مسافران و بیمه آنان میباشند . عواقب هر گونه سهل انگاری در این خصوص متوجه شخص راننده میباشد. - پیش از سوار نمودن مسافر حتما نسبت به سوختگیری ، نظافت و مرتب بودن کامل بیرون و داخل اتومبیل خود اقدام و به جهت سلامت خود و مسافر در طول مسیر پروتکل های بهداشتی و کرونائی را رعایت بفرمائید. مرتب بودن وضع ظاهری و بوی عرق ندادن شما بعنوان راننده سرویس و هم خوشبوئی و تهویه مطبوع فضای کابین ماشین الزامی است.در صورت تاکید و تذکر مسافر استفاده از ماسک در طول سفر الزامی میباشد.
- مطلع باشید عوارضی اتوبان ، هزینه صورت وضعیت و ... در کرایه توافقی یا اعلامی محاسبه میشود . مطرح کردن و درخواست پرداخت عوارضی و کرایه بیشتر بابت کولر و... توسط مسافر خلاف مقررات و ممنوع میباشد.
- رانندگی شما با سرعت مطمئنه و ایمن باشد.از کند رانندگی کردن و یا تند و عجولانه که استرس و ناراحتی برای مسافر بوجود آورد خودداری نمائید.
- نقض فنی خودرو ( قبل و حین سرویس ) را بلافاصله به پشتیبان آیرانز اطلاع دهید تا اقدام بایسته صورت پذیرد .
- هر گونه مغایرت تعداد نفرات مسافر و میزان بار همراه و دیگر موارد اعلام شده در توضیحات سرویس ، همچنین رفتارهای مشکوک مسافر و همسفر خارجی [افغانی] بدون مجوز تردد را به پشتیبان آیرانز اعلام نمائید.
- در طول سفر در فواصل مناسب توقفگاههای مورد اطمینان و بهداشتی را برای استراحت و صرف غذای خود و مسافر انتخاب کنید.
- واگذاری سرویس پذیرفته شده به دیگر رانندگان تحت هر عنوان ممنوع و خلاف مقررات میباشد . کنسل کردن سرویس بدون دلیل موجه ، خاموش بودن و یا از دسترس خارج کردن گوشی موبایل در روز و طول انجام سرویس با هر دلیل غیر موجه بوده و منجر به قطع همکاری خواهد شد.
- قبل از سفر حتما استراحت کافی داشته باشید.از سپردن خودرو جهت رانندگی به مسافر جدا خودداری نمائید. (مسئولیت هرگونه اتفاق بعهده شما خواهد بود).
- شایسته و محترمانه است موقع سوار شدن مسافر از خودرو پیاده شوید و در جا زدن ساک و چمدان و بار مسافر در صندوق ماشین شخصا اقدام کنید.
- پرهیز از مکالمات غیرضروری هنگام سفر - ارتباط روزانه و آشنایی با افراد جدید همانقدر که میتواند یک تجربه جالب و لذتبخش باشد، به همان اندازه هم چالش برانگیز است. در برقراری ارتباط کلامی با مسافرتان محتاط باشید و در صورتی که مسافر تمایلی به صحبتکردن ندارد، به خواست او احترام بگذارید و از پرسیدن سؤالات شخصی و تلاش برای گفتوگو پرهیز کنید.
- احترام به حریم شخصی مسافر - خوشآمدگویی و روی خوش در ابتدای ورود مسافر، نشاندهنده شخصیت شما و احترام و اهمیتی است که برای مسافرتان قائل هستید . اما مرز باریکی میان رفتار دوستانه و دخالت در امور شخصی دیگران وجود دارد. پرهیز از صمیمیت و سؤال نابجا در مورد زندگی شخصی و عقاید او باعث میشود که احترام شما و مسافرتان حفظ شود و مسافر احساس آرامش بیشتری داشته باشد.
- اهمیت دادن به درخواستهای مسافر - اگر مسافرتان درخواستی دارد بهتر است به خواسته او احترام بگذارید. به طور مثال اگر مسافر مسیر خاصی را پیشنهاد میدهد یا تمایل دارد که صدا یا نوع موزیک تغییر داده شود یا میخواهد شیشه ها را پایین بدهد ، بهتر است مطابق خواسته او عمل کنید. قطعا رضایت و آرامش مسافر باعث خوشحالی خودتان هم میشود.
- پرهیز از کارکردن با گوشی تلفن همراه هنگام رانندگی - کارکردن و صحبت کردن با گوشی هنگام رانندگی، تمرکز و تسلط شما را کم میکند و باعث حواسپرتی میشود و خطر تصادف را بالا میبرد. علاوه بر این، صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی، خلاف مقررات رانندگی است . هنگام رانندگی از صحبت با تلفن یا پیام دادن یا گشتوگذار در شبکه های اجتماعی جدا پرهیز کنید تا سلامت خود و مسافرتان به خطر نیفتد.
- آگاه باشید در طول سفر در خصوص مرتب بودن ماشین و راننده ، اعمال و رفتار و مرتب بودن و نحوه رانندگی شما از مسافر نظرخواهی میشود و گزارش هر گونه اعمال و رفتار خلاف عرف و استاندارد و بی توجهی به مطالب یاد شده فوق منجر به قطع همکاری آیرانز با شما خواهد داشت.
از جمله دیگر رفتارها و اتفاقاتی که موجب قطع همکاری میگردد:
- استفاده مکرر از تلفن همراه حین رانندگی که موجب اعتراض مسافر و اعلام به پشتیبان گردد و بی توجهی به تذکرات ، خستگی و خواب آلودگی حین رانندگی ، عدم استفاده از کولر یا بخاری (بنا به وقتش) و بی توجهی به درخواست و نیاز رفاهی مسافر، سیگار کشیدن حین رانندگی ، هر گونه سوء استفاده از ارتباط با مسافر و عرف کاری ، خیانت در امانت ، ارتباط مستقیم با مسافر و قبول سرویس بدون هماهنگی با آیرانز حتی به درخواست مسافر.
- هرگونه سوء استفاده از اعتماد و اعتبار آیرانز که برای سامانه و یا مسافر خسارات مالی-اعتباری همراه داشته باشد، حق اقدام از طریق مراجع قانونی برای آیرانز محفوظ می باشد.
- معمولا کرایه سرویس قبل از اعزام خودرو توسط سامانه از مسافر دریافت میگردد ( همه سرویسهای آیرانز تضمین کرایه دارند).چنانچه مسافر بدهی داشته باشد طی پیامک به اطلاع شما خواهد رسید . بنابراین بدون هماهنگی با پشتیبانی مبلغی از مسافر دریافت نکنید.
- سیستم محاسبه و اعلام کرایه روزانه و متغیر بوده و توسط سیستم مستقل سامانه تعیین میشود . سیستم دریافت و پرداخت کرایه آیرانز توافقی میباشد(توافق بین آیرانز و مسافر و بین آیرانز و راننده).
- کرایه در پایان سرویس از سامانه آیرانز به کارت بانکی شما واریز خواهد شد . در پایان سفر شماره کارت و شماره شبا را برای پشتیبانی آیرانز ارسال نمائید.
- از زمان دریافت سرویس پاسخ ندادن به تماس یا پیامک پشتیبان تحت هر عنوان غیرقابل قبول میباشد.شماره های 77901635 – 021 و 09127062012 جهت پیگیری حضور به موقع سرآدرس مبدا و پشتیبانی سرویس در طول سفر با شما تماس خواهند گرفت یا پیامک دریافت خواهید کرد . پاسخگوی پیام و تماس باشید.
- در صورت تغییر خودرو و یا تعویض پلاک در اولین فرصت مراتب تغییر را با ارسال عکس و کارت یا سند ماشین به پشتیبان اعلام نمائید.
- آگاه باشید مسئولیت همه جانبه سرویس و حفظ سلامت سفر و آرامش مسافر بعهده شماست.بنابراین انتظار میرود با توجه به نکات یاد شده این مسئولیت را به نحو شایسته به سرانجام برسانید.مسئولیت و عواقب هر گونه بی توجهی به نکات و موارد یادشده فوق بعهده شما بوده و در مواقع ضرورت پاسخگوی مراجع قانونی و قضائی نیز شما خواهید بود.
سفرهاتون به سلامت و در پناه پروردگار